sunnuntai 22. toukokuuta 2022

Kirjoneulesukat

 Päiväunia voi ottaa näinkin mukavasti.


Jos alkaa toinen kylki väsymään, voi vaihtaa asentoa.  Pääasia, että voi ottaa rennosti. 



Nämä Nallen sävyt kaivelin kaapista, kun löysin toteuttamiskelpoisen sukkamallin.  Jostain syystä en juurikaan välitä vihreistä sävyistä.  Tässä hommassa kävi kuitenkin lopulta niin,  että aion pitää itse näistä syntyneet sukat.  Minullahan ei vielä kovin monia sukkia ole..... aina on hyvä olla valinnanvaraa!


Suissa on pitkä resori, joka on tarkoitus kääntää kaksinkerroin.   


Lankaa kului 170g. Käytössä puikot nro 3. Sukat kokoa 35/37, mutta venytin terää omaan kokooni, eli 38.  Varren neulos antaa yllättäin niin hyvin myöten, että sukka sopii minulle.  Olin ajatellut tehdä välillä pienemmät sukat varastolootaan, kun aina tulee tehtyä oman koon mukaisia. 
Ohje sukkiin löytyy Moda -lehdestä 8/2013. Suunnittelijan nimeä ei ole mainittu. 

Tein sukkia hiljakseen  useamman viikon aikana. Katsoin samalla televisiota ja jossain vaiheessa ihmettelin, miksi mallikuvio ei täsmää pikkuruiseen ruudukkoon millään.  Lopulta tajusin, että olin reippaasti hypännyt yhden ruudukon rivistön yli.  Loppuosassa sama kohta tuli uudelleen vastaan ja sitten vasta tajusin, joten en käynyt purkamaan, vaan toistin samat virheet toisessa sukassa. 


Lehtiä selatessa tämän sukkaparin kuva osui silmiin ja ajattelin, että tuolla mallilla voisi tehdä sukat.  Katsoin ohjetta ja huomasin, että siinä oli lyijykynämerkintöjä reunalla! Mitä ihmettä!? Olinko jo tehnyt tällaiset sukat?  No olin!  Lehden kuvassa sukat ovat musta-valko-harmaat.  Minä halusin valita erilaisia värejä.  
Tällä sävyllä olin tehnyt samat sukat niinkin äskettäin, kun 2020, eli TÄÄLLÄ.  En yhtään tajunnut tuota mallikuvaa katsoessa. 


Ikkunan pesussa ikkunoiden välistä tuli uusi kissakaveri. 



"Kuka sinä olet? Minä olen Merri". 

24 kommenttia:

  1. Kivat sukat. Värit sopivat kauniisti toisiinsa ja kuvio erottuu hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska minulla oli eri värit, kuin ohjeessa, piti aluksi miettiä, mitä kuviota alkaa tehdä milläkin värillä. Ihan hyvin tuo valinta taisi mennä. Tekisi mieli kokeilla vielä erilaisillakin sävyillä.

      Poista
  2. Kaunis kirjoneulekuvio. Jokin mallissa sinua kiehtoi, kun tietämättäsi teit toiset kappaleet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä :) Tekisi tosiaan mieli kokeilla vielä jollain muulla sävyllä. En mallista yhtään muistanut, että olen tehnyt. Lehtikin valikoitui käsiin ihan sattumalta.

      Poista
  3. Kaksinkerroin käännettävä resori on kiva... taidampa "apinoida" - simmoisia mulla ei vielä olekaan... mutta muutoin upea mallisi jää apinoimatta, minä teen vain niin yksikertaisia sukkia joilla on silmät, suu ja nyt pitäisi saada viimeisimpiin nokka...
    Kudotko läpi kesän?.... mulla taitaa jäädä viimeistely syksyyn!
    Ja aika "Puiseva" tuo Merrin uusi tuttavuus!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apinoi kaikin mokomin! ;D Tosi "yksinkertaiselta" kuulostaakin saada sukkiin kasvojen osia ;D Kuulostaa juuri siltä omintakeiselta luovuudelta, joka sinulta onnistuu.
      Kyllä neulon koko vuoden läpi. Kesällä on ihana neuloa ulkonakin.
      Aika tosikkokin oli tuo puiseva kissaherra.

      Poista
  4. Hienot sukat taas:) Olen kerran kutonut sukat, koulussa, ja kesti kokonaisen vuoden saada ne valmiiksi;:D Voi että kun on söpöt kuvat Merristä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koulukäsitöissä viralliset työt sujuikin hitaasti, kun piti joka solmun ja silmukan tipahtelun takia jonotella opettajan luo, jotta sai avun. Muistan elävästi seisoneeni tuollaisessa jonossa erinäisiäkin kertoja. Vaatii varmaan aikamoista kärsivällisyyttä opeltakin ;)
      Kerran olin sitten innoissani neulonut liivin kahta väriä käyttäen. Tein suurimman osan kotona (äiti opasti) . Olin solminut langanpäät, enkä päätellyt, kuten oikeaoppisesti olisi kuulunut. Ope käski avata solmut ja päätellä päät... en muista uskoinko. Ajattelin vaan, että varmasti purkautuu koko juttu, jos puran nuo nysät langanpäät.

      Poista
  5. Kauniit,sukat.
    Malli ja värit balanssissa.
    Merrilla ihana "uusi-hiljainen" kaveri.
    Voiskohan tuota tuo kissa -mallia soveltaa oman "puukongeloon"
    En ole hirveesti kommentoinu,lukemassa käyn kuulumiset.😻😻🤗
    Hyvää ja Levollista vointia ,Sinulle Sartsa 🤗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minä sinut olin tunnistavinani ;) Vaikka en ihan varma ollutkaan. Ehkä hymiöiden määrästä :)
      Kokeilepas puukissan tekemistä! Niitähän voisi tehdä vaikka ihan liukuhihnalta, kun vauhtiin pääsee. Maalia vaan pintaan. Minä tein ala-asteella muovailusavesta kilpikonnan (vähän alkeelliselta näytti ;) ). Sitten näin unta, että olin alkanut tehdä konnia ihan sarjatyönä myyntiin ;D
      Rauhallista kesää sinullekin, Liisa :)

      Poista
  6. Sievät sukat! Merri näyttää mallia miten sinäkin voisit loikoilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Minä loikoilen päivittäin noissa asennoissa! Oikein hyvää tekee selällekin ;D

      Poista
  7. Vastaukset
    1. Minä kallistun enempi vihreään :) Pinkit taisi mennä aikoinaan tyttärelle. Hassua sinänsä, koska ne ovat isompaa kokoa varrestaan. Tyttärellä on varmasti sirommat pohkeet :)

      Poista
  8. Minä en enää edes yritä kirjautua googletililleni, kun ei se vaan onnistu. Eli Irkku tässä kommentoi😅
    Mutta olitpas kivat sukat saanut tehtyä ja vielä kahteen kertaan! On se hyvä, että ei liikaa varastoi tuonne pitkäkestoiseen muistiin👍 Minullakin on ohje näihin sukkiin, mutta en ole vielä päässyt listallani näihin asti.
    Merri se osaa nauttia ja kylkeä kääntämällä aina vain paranee😍😍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tosiaan äkännyt kuvaakaan katsomalla, että olisin jo kertaalleen tehnyt nuo sukat ;) Minulla ei ole mitään listaa ja viime aikoina on ollut useamman kerran tilanne, etten tiedä, mitä neuloisin. Se on ärsyttävä välitila. Sitten vaan selaat lehtiä ja toivot, että joku vähänkään kiinnostava malli tulisi vastaan. Tällä hetkellä on menossa ihan samalla periaattella valittu malli.
      Ai sinulla on osunut sama malli silmiin. Näistä tulee väriä vaihtamalla kivasti erilaiset.

      Poista
  9. Kauniita sukkia. Pitkävartisille on aina käyttöä, varsinkin talvella, mutta välillä kesälläkin, kun Suomessa ollaan... Söpöjä nuo kissakuvat taas kerran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä pidän villasukkia lähes ympäri vuoden. Näin pitkävartisia tosin en usein edes talvella. Yökkäreiden kanssa pidän :) en tosin nukkuessa.
      Kissojen kanssa käytiin ilahduttamassa naapurin tätiä äsken :) Merriä kyllä enemmän ilahdutti päästä vieraalle pihalle pyörimään ;D

      Poista
  10. Sulla on taas niin veikeät kissankuvat että on pakko hymyillä korvasta korvaan 😀
    Ja peppipitkätossuiset sukat, nekin vekkulit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kissoilla on niin mainioita ilmeitä ja touhuja, harvoin osuu kamera samaan aikaan kohdalle :)

      Poista
  11. Voi jösses, mitä päiväuniasentoja. :-D

    Heheh, tekevälle sattuu, ja samat sukat voi tehdä useampaankin kertaan. Mä rupesin kerran tekemään yksiä sukkia, kunnes mieleen iski epäilys. Lankalaatikosta löytyikin jo samalla mallilla tehty, yksi valmis sukka, joka odotteli paria. :-D Harvinaista, että ei tarvitse neuloa kuin yksi sukka. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin ei ole minulle ikinä käynyt ;D Että ei muista mitä on jo tekeillä ;D Hassua! Toivottavasti sukista tuli samankokoiset :)
      Silmiä painaa jo niin, että päikkärit tekis hyvää. Nyt pitää vaan miettiä, asettuuko pää alaspäin vai ylöspäin?

      Poista

Kiitos kommentoinnista! Iloa päivääsi!